Skocz do zawartości
maciejz

Windows (chyba) działa ale Eksplorator/Pulpit/Pasek Zadań nie reagują po zalogowaniu

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry :),

 

Mam Windows 10 Pro x64 PL na SSD Samsung 850 Evo. Kilka dni temu zawisł mi komp - po uśpieniu przestał reagować na klawiaturę ani mysz. Wykonałem hard reset przyciskiem na obudowie i teraz mam następujące objawy:

  • Komp startuje bez widocznych problemów aż do ekranu logowania, ale po wpisaniu hasła logowanie trwa dosyć długo: kręci kilka minut a wcześniej trwało to 1-2 sekundy
  • Po zalogowaniu się widzę na pulpicie tapetę z obrazem kompozycji sprzed awarii (czasem jest tylko czarny ekran) ale na pulpicie nie ma żadnych ikon. Gdy kliknę prawym przyciskiem myszy na pulpicie to pojawia się menu kontekstowe ale po wybraniu dowolnej opcji (np. Nowy -> Skrót lub Personalizuj) nic się nie dzieje.
  • Widzę też "Pasek Zadań", pasek jest czarny i są na nim tylko ikony "Menu Start", "Wyszukaj" i "Widok Zadań" a poza tym jest pusty. Gdy najadę kursorem na "Pasek Zadań" to zmienia się on w klepsydrę i ani przycisk Start ani Pasek Zadań ani ikony po prawej stronie paska nie reagują na klikanie lewym/prawym przyciskiem myszy.
  • Co ciekawe, wygląda że poza w/w problemem z Eksploratorem/Paskiem Zadań, komp działa prawidłowo:
    • Gdy jestem zalogowany to prawidłowo reaguje na Ctr-Alt-Del, wyświetlając menu z opcjami "Zablokuj", "Wyloguj", "Menedżer Zadań" itp. Gdy wybiorę "Menedżera Zadań" to nic się nie dzieje, ale po wybraniu np. "Wyloguj" następuje szybkie wylogowanie i wszystkie ikony na ekranie logowania (np. "Ułatwienia Dostępu", "Zasilanie") działają prawidłowo.
    • Odpowiada na pingi, w sieci LAN mogę zobaczyć udostępnione foldery.
    • Mogę się do niego podłączyć poprzez RDP lub VNC. Niestety przy połączeniu zdalnym Pulpit/Pasek Zadań zachowuje się dokładnie tak jak lokalnie, tzn. nie działa.
    • Mogę za pomocą RPC zdalnie wyświetlać albo zatrzymywać serwisy.

Oto co próbowałem aby ożywić kompa:

  • Restart w trybie awaryjnym (zwykły, low res, z siecią) - komp zachowuje się dokładnie tak samo jak w trybie normalnym, czyli długo się loguje a po zalogowaniu nie działa Pulpit/Pasek Zadań. Tryb awaryjny command line się nie uruchamia. 
  • Podczas bootwania próbowałem w Advanced Startup Options:
    • "System Restore" i "System Image Recovery" - odpadają bo nie mam punktów przywracania ani dysku odzyskiwania
    • "Startup Repair" - nie pomogło
    • Odinstalowanie ostatnich poprawek security nie pomogło, odinstalowanie ostatnich poprawek funkcyjnych nie zostało w ogóle uruchomione
  • Sprawdziłem pamięć i MB w w/w kompie - wszystko jest OK. Odpaliłem też na tym samym kompie (inny dysk) świeże kopie Win 7 in Win10 x64 - obie działają bez problemu
  • Podpiąłem dysk z w/w niedziałającym OSem do innego kompa i:
    • Przeskanowałem całą powierzchnię dysku - nie ma błędów
    • Wykonałem skan antywirusem (Symantec) oraz Microsoft Windows Malicious Software Removal Tool (KB890830-x64-V5.76) - żadne zagrożenia nie zostały znalezione
  • Odpaliłem z USB świeżą kopię Windows 10 z podpiętym dyskiem SSD z niedziałającym OS (jako dysk E:) i uruchomiłem następujące komendy:
    • chkdsk E: /r - po reboocie checkdisk przeskanował dysk, nie znalazł żadnych bad sectorów ale znalazł linki do nieprawidłowych lub nieistniejących plików; wszystkie zostały skorygowane
    • sfc /scannow /offbootdir=E:\  /offwindir=E:\windows - zakończone prawidłowo
    • dism /Image:E:\ /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:c:\windows\winsxs - zakończone prawidłowo
    • Chkdsk E: /scan - zakończone prawidłowo bez błędów

Widząc, że komp ogólnie działa (poza pulpitem/menu start) chciałbym go odzyskać w takim stanie w jakim był przed awarią. Niestety, nie mogę uruchomić opcji Recovery z poziomu Windows jako "Refresh" tak aby pozostały wszystkie zainstalowane programy bo nie mam dostępu do pulpitu/menu start a rozumiem że gdy uruchomię Recovery z Advanced Boot Options albo z USB to instalator usunie zainstalowane programy. Nie wiem czy rozsypały się jakieś pliki systemowe (a jeśli tak to jak je przywrócić) czy coś mi się "przykleiło" i jeśli tak jest to jak to usunąć. Bardzo proszę o pomoc w przywróceniu funkcjonowania mojego Windowsa.

 

Pozdrawiam

Maciek 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Dzięki za szybką odpowiedź. Odpaliłem FRST64 z Advanced Startup Options, w załączniku wynik skanu. Będę wdzięczny za zerknięcie na zawartość okiem guru bo moje oczy nic tam nie widzą ;)

 

Maciek

FRST.txt

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Witaj Maciek

 

Kiedy robiłeś przesiadkę z Windows 7 na Windows 10?

 

Możesz uruchomić Harmonogram zadań?

Albo CCleaner, gdzie masz dostęp do Harmonogramu zadań?

Jeśli tak, daj znać, naprowadzę bliżej.

 

Jest tam kilka, które można by usunąć, w szczególności pozostałości po Media Center (ehome)

Przykłady

Task: {45EE99AA-6BA3-4BA3-9AA9-EDDE74242B0D} - System32\Tasks\Microsoft\Windows\Media Center\SqlLiteRecoveryTask => C:\Windows\ehome\mcupdate.exe
Task: {5CFEFAF8-2155-4511-BD93-951C39229C68} - System32\Tasks\Microsoft\Windows\Media Center\DispatchRecoveryTasks => C:\Windows\ehome\ehPrivJob.exe

Spotkałem się  z tym kilkakrotnie, gdy był spowolniony start Windows, zwłaszcza po przesiadce z Windows 7.

Jest tam również Zadanie dotyczące explorer.exe, które zostało utworzone jako ostatnie przed "zawieszką" komputera.

Task: C:\Windows\Tasks\CreateExplorerShellUnelevatedTask.job => C:\WINDOWS\explorer.exe

Najprościej byłoby utworzyć plik naprawczy ze wspomnianymi zaplanowanymi zadaniami (31 różnych), ale nie mam uprawnień, więc zaproponowałem rozwiązanie okrężną drogą ;)

 

Pozdrawiam
Juliusz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

iJuliusz,

 

Upgrade z Win7 był zrobiony ze wieki temu: chyba w 2018, najpóźniej początek 2019.

 

Uruchomiłem z CCleanera z poziomu Advanced Startup Options ale nie pokazał żadnych zadań w Harmonogramie - nie wiem czy Windows jest tak bardzo zmoczony czy CCleaner nie widzi tasków z poziomu Adv Boot. BTW, CCleaner znalazł jakieś "ślepe" wpisy w rejestrze (np. niepowiązane rozszerzenia) i je wyczyścił ale nic to nie pomogło. Sprawdziłem też folder C:\Windows\ehome, gdzie odwołują się taski które wskazałeś, ale nie ma tam żadnych plików, tylko kilka folderów. Najbardziej zastanowił mnie task odwołujący się do explorer.exe, ale znalazłem Post na tenforum mówiący że po usunięcieu ten task się sam odtwarza, więc pewnie został niedawno odtworzony i dlatego jest taki świeży

 

@Jessica, iJuliusz, dzięki wielkie za podpowiedzi. Niestety, wygląda że jestem w ….. i będę musiał spędzić weekend na reinstalacji kompa. Gdyby Wam (albo komuś innemu) wpadł jeszcze do głowy jakiś pomysł ostatniej szansy to dajcie znać - stukrotnie się odwdzięczę :)

 

Pozdrawiam

Maciek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli jeszcze się nie poddałeś ;) zrób skan FRST z zaznaczeniem Addition.txt, chyba że wykonałeś to wcześniej, ale zapomniałeś dodać.

Tam będzie podgląd ostatnich zdarzeń z Dziennika.

Wtedy można by się zastanowić nad pełniejszym plikiem naprawczym.

 

Pozdrawiam

Juliusz

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Te zadania to szczątki po bezpośredniej aktualizacji z Windows 7 do Windows 10, siedzące w systemie od bardzo dawna. One nie powinny mieć żadnego wpływu na Windows.

 

Objawy sugerują uszkodzenie plików Windows, bądź też pakietów aplikacji Menu Start. Komendy SFC i DISM zostały już uruchomione, więc pole działań mocno się zawęża. Możesz dostarczyć do analizy pliki Dziennika zdarzeń, tzn. skopiować folder C:\Windows\System32\winevt\Logs, do zip i podać tu link. Być może jakieś nagrane błędy naprowadzą na trop.

 

W dniu 4.11.2019 o 23:13, maciejz napisał:

Tryb awaryjny command line się nie uruchamia. 

 

Brak reakcji lub jakiś konkretny błąd?

 

W dniu 4.11.2019 o 23:13, maciejz napisał:

Gdy jestem zalogowany to prawidłowo reaguje na Ctr-Alt-Del, wyświetlając menu z opcjami "Zablokuj", "Wyloguj", "Menedżer Zadań" itp. Gdy wybiorę "Menedżera Zadań" to nic się nie dzieje, ale po wybraniu np. "Wyloguj" następuje szybkie wylogowanie i wszystkie ikony na ekranie logowania (np. "Ułatwienia Dostępu", "Zasilanie") działają prawidłowo.

 

Czy działają kombinacje Ctrl+Shift+Esc (bezpośrednie uruchomienie menedżera zadań) oraz klawisz z flagą Windows + R (pole Uruchom)?

 

W dniu 4.11.2019 o 23:13, maciejz napisał:

Niestety, nie mogę uruchomić opcji Recovery z poziomu Windows jako "Refresh" tak aby pozostały wszystkie zainstalowane programy bo nie mam dostępu do pulpitu/menu start a rozumiem że gdy uruchomię Recovery z Advanced Boot Options albo z USB to instalator usunie zainstalowane programy.

 

Refresh, niezależnie od tego w jaki sposób został uruchomiony, zachowuje tylko konta, pliki osobiste i aplikacje preinstalowane na Windows przez producenta komputera. Zainstalowane programy desktopowe, o które przypuszczam Ci chodzi, zostają utracone.

 

reset.png

 

W kwestii wchodzenia do ustawień z ominięciem Menu Start:

 

1. O ile skróty klawiaturowe inne niż Alt+Ctrl+Del działają, do ustawień można się dostać za pomocą kombinacji klawisz z flagą Windows + I.

 

2. Inny sposób to bezpośrednie uruchomienie pliku C:\Windows\system32\cmd.exe i wklepanie komendy:

 

start ms-settings:

 

W dniu 4.11.2019 o 23:13, maciejz napisał:

Odinstalowanie ostatnich poprawek security nie pomogło, odinstalowanie ostatnich poprawek funkcyjnych nie zostało w ogóle uruchomione

 

Deklarujesz, że problem nastąpił po wymuszonym restarcie systemu, więc nie sądzę by ostatnie aktualizacje miały coś do rzeczy. Aczkolwiek rzeczywiście w ostatnim miesiącu pojawiły się katastrofalne poprawki dla Windows 10 Wersja 1903, które powodują problemy z Menu Start. Więcej tutaj.

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

@iJuliusz, ja się raczej łatwo nie poddaję... ale muszę przyznać że tym razem chyba zostałem pokonany 😞 

 

@picasso, poniżej odpowiedzi na Twoje pytania - chyba już tylko jako FYI bo obawiam się że to przegrany case:

  • Tryb awaryjny cmd
    • Wcześniej  command prompt w trybie awaryjnym ogóle się nie wyświetlał - pojawia się tylko czarny ekran. Wyglądało to tak jakby Windows nie kończył procesu logowania.
    • Teraz coś się jeszcze mocniej zmoczyło bo gdy wybiorę tryb awaryjny to cały czas próbuje zrobić naprawę podczas uruchamiania, to się nie udaje i wracam do Recovery Mode
  • Kombinacje klawiszy
    • CTRL+Alt+Del - działa i jak wspomniałem wcześniej pojawia się ekran z kilkoma opcjami. Opcje "Zablokuj", "Wyloguj" działają prawidłowo, "Menedżer Zadań" się nie otwiera, po wylogowaniu ikony na ekranie logowania (np. "Ułatwienia Dostępu", "Zasilanie") działają prawidłowo.
    • Ctrl+Shift+Esc - nic się nie dzieje
    • Win+R - nic się nie dzieje
    • Win+I - nic się nie dzieje
  • Refresh - czytałem gdzieś, że z poziomu działającego Windows 10 jest możliwe zrobienie Refresha z możliwością zachowania zainstalowanych aplikacji a Restore z Advanced Startup Options resetuje Windows z możliwością pozostawienia lub usunięcia plików użytkownika
  • start ms-settings - niestety, dziś wszedłem do command line w Advanced Startup Options, żeby sprwadzić czy coś jeszcze mogę wycisnąć z FRSTa jak sugerował iJuliusz, niestety nie sprawdziłem wtedy komendy "start ms-settings", a po restarcie nie mogłem już nawet odpalić cmd (dostałem info że nie ma żadnych użytkowników z prawami admina)

Widząc że sypią się kolejne rzeczy a robota stoi bo komp od dłuższego czasu nieżywy, zdecydowałem się na przywrócenie Windows do stanu początkowego z Advanced Startup Options. Myślę że obecnym stanie mojego Windows, nawet jeśli coś się znajdzie w logach czy rozszerzonym raporcie FRST to i tak może być trudno przywrócić kompa do poprzedniego stanu. Jako że nie lubię przegrywać zostawiłem sobie jeszcze furtkę: sklonowałem obraz uszkodzonego Windows na inny dysk. Klon zachowuje się dokładnie tak samo jak oryginał, z wyjątkiem szybkości uruchamiania (ah jak widać różnicę między SSD na którym to wcześniej chodziło a starym spinem), więc w razie czego mogę wrócić do tematu.

 

@jessica, @iJuliusz, @picasso, bardzo dziękuję za zainteresowanie moim problemem, czas spędzony na "kminieniu" i udzielone rady. Jeśli nie ma szansy na cud, to z mojego punktu widzenia temat jest do zamknięcia.

 

Pozdrawiam

Maciek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Myślę, że zastosowanie opcji Refresh było zasadne. Zbyt dużo rzeczy nie działało (vide kombinacje klawiszy).

 

W dniu 9.11.2019 o 18:48, maciejz napisał:

Refresh - czytałem gdzieś, że z poziomu działającego Windows 10 jest możliwe zrobienie Refresha z możliwością zachowania zainstalowanych aplikacji a Restore z Advanced Startup Options resetuje Windows z możliwością pozostawienia lub usunięcia plików użytkownika

 

Umieściłam zrzut ekranu z poziomu Windows. Dialog mówi o usuwaniu aplikacji. Jak zaznaczyłam, jedyne aplikacje, które zostaną przywrócone, to integracje OEM.

 

Być może nieporozumienie wynika z faktu, że Refresh w Windows 8 przywracał programy z Microsoft Store zainstalowane przez użytkownika. Jednak ta funkcja od zarania nigdy nie przywracała programów desktopowych.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Dzięki Picasso. Nie myśl że jestem mądralą, która wie lepiej od admina :) To info o refreshu Win 10 z zachowaniem aplikacji znalazłem w artykule z 07/2015 na stronach M$. Komentarze są nawet świeże więc założyłem, że artykuł jest nadal aktualny a w nim autor pisze:

 

If your Windows 10 installation is demonstrating unusual behavior such as built in apps not working or launching, you can perform a repair upgrade to fix the problem. A repair upgrade is the process of installing Windows 10 over the existing installation of Windows 10 on your hard disk, using your installation DVD or ISO file. Performing this can repair broken operating system files while preserving your personal files, settings and installed applications.

 

Znalazłem też późniejszy artykuł z 09/2019 na tenforums i tam już nie ma ani słowa o możliwości pozostawienia zainstalowanych aplikacji.

Może ta opcja była we wcześniejszych buildach Win 10 i została później usunięta. Obaj autorzy artykułów to MVP więc raczej wiedzą o czym piszą...

 

Pozdrawiam

Maciek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...