Skocz do zawartości

Wyłączają się programy lub restart bez ostrzeżenia


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Problem występuje od kilku miesięcy. Z początku nie był bardzo uciążliwy. Teraz pracuję na komputerze po kilka godzin i bardzo utrudnia normalną pracę.

 

Objaw 1 - wyłączają się programy takie jak firefox, gg, gimp

Objaw 2 - restarty systemu bez jakiegokolwiek komunikatu o błędzie (jak po wciśnięciu resetu)

Objaw 3 - dziś zauważyłem to pierwszy raz - zniknęła ikona połączenia internetowego w tray-u. Zauważyłem to po wykonaniu skanu GMERem.

 

2 pierwsze objawy zdarzają się raz na kilka godzin lub częściej i mam wrażenie, że często podczas większego obciążenia systemu.

Skan avastem ostatnio nie był możliwy, bo miałem restart po ok. godzinie.

Trochę nieświadomy, że mogłem sobie zaszkodzić, zrobiłem skan ComboFix'em - bez widocznych zmian co do opisanych problemów.

Sprawdziłem kilka kwestii sprzętowych, w tym odprowadzenie ciepła z procesora - bez zmian.

Nocny test pamięci Memtest'em86 zakończył się tak:

http://img21.otofotki.pl/obrazki/nd66_Memtest86.JPG

 

Dziś logi GMER i OTL zrobiłem zaraz po wyłączeniu się firefox'a. Dołączam też log firefoxa dotyczący zgłoszenia awarii.

gmer.txt

OTL.Txt

Extras.Txt

Mozilla - narzędzie zgłaszania awarii - zawartość zgłoszenia.txt

Odnośnik do komentarza
Pomoc jest darmowa, ale proszę rozważ przekazanie dotacji na utrzymanie serwisu: klik.

Nie ma tu podstaw do szukania infekcji. A ze względu na wyniki z Memtest86 pokazujące błędy, temat przenoszę do działu sprzętowego. Dział ten wymaga innych danych, czyli specyfikacji komputera: KLIK. Dołącz proszę te dane.

 

 


Komentarze na potem, gdy przejdziesz fazę szamotania się ze sprzętem:

- Naprostuj sytuację z oprogramowaniem zabezpieczającym. Po pierwsze: przestarzały Avast i sfatygowana zapora Ashampoo FireWall. Po drugie: niepotrzebne obciążenie systemu Avast + Ad-aware. Wymień na Avast 6, Ad-aware odinstaluj, Ashampoo do zamiany czymś nowoczesnym (np. darmowe PrivateFirewall, Online Armor Free, Comodo Firewall).

- W miarę możliwości wyszukaj aktualizacje sterowników do swojego sprzętu. W logu widzę stare ATI, VIA i Creative.

- Uwolnij więcej miejsca na dysku systemowym. Pozostałe marne ponad 3GB (o nieznanym stopniu fragmentacji) może prędzej czy później "zagwarantować" spowolnienie pracy i efekty mielenia dysku.

 

 

 

.

Odnośnik do komentarza

Na początek prosilibyśmy o podanie dokładnych informacji o nadzieniu komputera - jaka to jest konkretnie płyta, jaki zasilacz itd. Im więcej tym lepiej.

W sprawie RAM-u - jeżeli masz dwie kości to sprawdź proszę obie oddzielnie. Kiedy zidentyfikujesz tą uszkodzoną sprawdź ją jeszcze w innym slocie. Jeżeli to jest jedna kość 2 GB to najpierw sprawdź ją w innym slocie. Jeżeli dalej będzie sypać błędami (a pewnie tak będzie) musisz ją wymienić przynajmniej na chwilę żeby sprawdzić czy problem zniknął. O ile zasilacz nie będzie do wymiany to po wymianie RAM-u sprawdzimy jeszcze procesor OCCT i dysk MHDD.

Odnośnik do komentarza

A więc, jeśli to potrzebne :) :

 

Zasilacz: PROCOMP ATX KY-400W

Płyta główna: Soltek SL-75DRV5

Procesor: AMD Athlon XP 1800+

Grafika: ATI Radeon 7500

RAM: 3 moduły DDR: 256MB PC2100 noname, 512MB PC2700 Kingston, 1024MB PC2700 Kingston

bez przetaktowania

Poniżej widok tabliczki znamionowej zasilacza:

http://img21.otofotki.pl/obrazki/mm528_zasilacz---tabliczka_znam.JPG

 

Dyski twarde: Seagate Barracuda ST340015A 40GB, Seagate Barracuda ST380021A 80GB

Napęd: nagrywarka DVD LG Electronics

Monitor: LG FLATRON 775FT

Drukarka HP DeskJet 710C

Mysz na USB

Klawiatura na PS/2

 

System: Windows XP, SP3

 

 

Zdarzyło się kiedyś, że system zrestartował się podczas przenoszenia plików na inną partycję, więc załączam testy obu dysków wykonane za pomocą MHDD. Wyniki są takie:

 

Dysk Seagate Barracuda ST340015A 40GB - wynik skanu:

<3ms - 127695

<10ms - 178833

<50ms - 3

brak błędów

 

Dysk Seagate Barracuda ST380021A 80GB (dłużej eksploatowany) pokazał błąd, więc według wytycznych Tyrola załączam poniżej wynik skanu, SMART i EID

 

http://img21.otofotki.pl/obrazki/jz539_ST380021A-wynik_skanu.JPG
http://img21.otofotki.pl/obrazki/ow651_ST380021A-SMART.JPG
http://img21.otofotki.pl/obrazki/bf183_ST380021A-EID.JPG

 

W razie potrzeby dołączenia czegoś więcej proszę o instrukcje.

Odnośnik do komentarza

Więc tak:

zasilacz jest do wymiany - model który masz jest na wszystkich czarnych listach. Koniecznie trzeba go zmienić np na taki (80 zł z wysyłką).

Póki go sobie nie kupisz musisz sprawdzić która kość jest uszkodzona - sugerowałbym zostawić tylko tą największą i puścić na noc Memtesta. Co do dysków - na pewno zrób sobie kopie zapasową bo ten 80 GB ma problemy. Możesz ewentualnie spróbować już po zrobieniu kopii zapasowej remap ale osobiście najpierw bym rozwiązał problem z RAM-em.

Odnośnik do komentarza

Sprawdź profilaktycznie, z uwagi na wiek płyty, jak wyglądają kondensatory na płycie głównej - czy nie są napuchnięte bądź wylane. To samo możesz zrobić z zasilaczem. Jak nie powinny wyglądać znajdziesz w temacie poniżej.

https://www.fixitpc.pl/topic/138-zasilacze-komputerowe-garsc-informacji/

BTW Tabliczka znamionowa Twojego zasilacza wygląda prawie jak opisywany tam Mustang. :rolleyes: Oczywiście, jak w poście wyżej - zasilacz do wymiany. Jeśli masz możliwość, to możesz pożyczyć zasilacz do testów (byle markowy) - np. od znajomych.

 

MHDD, atrybut #199 (Ultra ATA CRC Error Rate) mógłby wskazywać na pojawiające się problemy na styku płyta główna/dysk, a najczęstszą przyczyną jest taśma bądź kabel SATA (dysku) - więc możesz spróbować je wymienić, przeczyścić styki. Ale na razie monitoruj sobie co jakiś czas ten parametr. Po wyeliminowaniu problemu on nie jest zerowany, więc jeśli nie będzie rosnąć = będzie OK.

 

Owy x UNC: 1 (skan MHDD) może robić różnicę, było kilka podobnych przypadków na forum. Nie robiłbym jednak remapowania na tym zasilaczu, a zwłaszcza na tych pamięciach.

Odnośnik do komentarza

A jakis opis temperatur przy pelnym obciazeniu?(temperatura procka-moze to co zawsze ze przy obciazeniu gdy pasta termoprzewodaca juz sie zuzyje nadchodzi restart)

Rownie dobrze restart moze byc jak juz wczesniej napisano przez zasilacz lub bad sektory na dysku lub tasma

Czyli rozumie ze nie ma zadnego pliku dmp w folderze c:\windows\minidump

Czy zostaly zainstalowane nowe sterowniki do ATI wedlug zalecen?

Zastanawia mnie jeszcze Karta graficzna i ten wiatraczek na niej.

Sprobuj przeinstalowac stery myszki

Rozumie tez ze standardowe procedury skanu plikow (sfc /scannow i chkdsk /f /r) zostaly wykonane i nie musze nawet o to pytac?

Swoimi czasy problemem tez byla wersja 10 gg w niektorych komputerach(przyczyna restartow-zgrzyty z programem producenta kompa)

Jak na razie nic wiecej mi na mysl nie przychodzi.

Odnośnik do komentarza

Spotkalem sie wlasnie z problemami sterownikow kart ati ktore potrafily tez robic takie cuda wiec podaje wszelkie mozliwe alternatywy.Po za tym gdy karta dokanczala swoj zywot rowniez takie warjacie byly wiec jesli diagnozowac to wszystko i wykluczac po kolei.Co do testow pamieci to wiadomo ze moga byc przeklamiania(moze akurat w tym przypadku sa prawdziwe.)

Z mojej strony wykonalbym test na obciazenie przy okazji.

http://www.ocbase.com/download/OCCTPT3.0.0.exe

Odnośnik do komentarza

Co do zasilacza, to wolałbym coś z dużym wentylatorem 120mm jeśli mam wybór. Jest znacznie ciszej. Może ten Fortron lub ten Chieftec byłyby równie dobre MatiK. Ten Fortron wprawdzie ma tylko 2 wtyczki MOLEX i musiałbym rozdzielić na napęd DVD, ale czy to może stwarzać problem? Chieftec jest chyba używany <_<

 

3oo, spuchnięte kondensatory na płycie zostały ok. roku temu wymienione przeze mnie oczywiście także na niskoimpedancyjne.

Rzeczywiście tabliczki znamionowe zasilaczy są bardzo podobne.

Taśmę do dysków wymieniłem 2 mies. temu profilaktycznie.

 

Widzę, że bez dobrego zasilacza niewiele zdziałam na razie. Dzięki za porady. Jutro kupię zasilacz.

Odnośnik do komentarza

IMHO na Twój konfig spokojnie wystarczyłoby 300W (pewno nawet 250W). Możesz to sprawdzić jakimś kalkulatorem mocy = http://www.enermax.outervision.com/PSUEngine

350W jest jak najbardziej OK. Proline.pl ma jeszcze 350W Tagan'a (99 PLN) = http://www.proline.pl/?p=TAGAN+U33II+350W Z innych, w innych sklepach, być może uda Ci się znaleźć Seasonic'a. Ale ogólnie ceny zasilaczy miłe dla oka ostatnio nie są. Poza tym, Tobie raczej nie jest potrzebna mocna linia 12V.

 

Chieftec może nie tyle jest używany co podemontażowy = "pochodzi z demontażu nowego zestawu komputerowego, który nie został sprzedany", choć pewności nie mam. Z drugiej strony, gdyby tak się zastanowić, to kto pakowałby chieftec'a do "taniego" kompa?

Z uwagi na wymieniane kondensatory spróbowałbym jednak, na początek, pożyczyć zasilacz.

Odnośnik do komentarza

Dałem tamtego Fortrona bo miał odpowiednią moc i długą gwarancję. 2 lata spokoju to coś co myślę jest warte odrobinę głośniejszego zasilacza. Co od tamtych dwóch które podałeś ten Fortron wg zdjęcia ma 4 wtyczki Molex więc może jednak opis się myli? To jest chyba model z końcówką HLN więc jeżeli koniecznie 120 mm i nie przejmujesz się gwarancją to ten może być.

Odnośnik do komentarza

Piszę w notatniku, bo już raz nie zdążyłem wysłać posta :confused:

 

Pamięci:

Wynik testów pamięci Memtestem86+, które łącznie zajęły mi dobę to (w kolejności od najmłodszych do najstarszych):

 

- Moduł 1GB po 7,5godz. testu - bez błędów

 

- Moduł 512MB po 10godz. testu - bez błędów

 

- Moduł 256MB po 2godz. testu - 2 błędy (do wglądu)

 

- Moduł 256MB po zmianie slotu i 4godz. testu - 2 błędy (do wglądu)

 

Zastanawia mnie tylko to, że te błędy nie powtarzały się w kolejnych cyklach testowych. Dobrze widać to w wyniku testu powyżej, wykonanego po zmianie slotu. Błędy wyszły w cyklu zerowym (Pass 0) czyli pierwszym z kolei i do cyklu 12-tego kiedy zrobiłem zdjęcie i przerwałem test, nie powtórzyły się.

 

W każdym razie potencjalnie felerny moduł wyjąłem. Dwa bezbłędne moduły wróciły do slotów.

 

 

Zasilacz:

MatiK, chciałem już kupić Fortrona, którego polecałeś, ale ten zasilacz ma 24-pinową niedzieloną wtyczkę do płyty, a ja mam 20-pinowe gniazdo obstawione kondensatorami. Tak więc ostatecznie zamówiłem tego Fortrona.

 

3oo, kalkulator zasilania ze strony http://www.enermax.o...n.com/PSUEngine wyliczył mi moc pobieraną z zasilacza na niecałe 350W (dodając 20% zapasu mocy zasilacza ze względu na starzenie się kondensatorów, co zaleca kalkulator). Ponieważ nie chcę sobie pluć w brodę kiedy będę chciał coś dołożyć do zestawu (dysk, wentylatory itp.) to zdecydowałem się na zasilacz 400W.

 

Nawiasem mówiąc przemnożyłem napięcia z tabliczki znamionowej mojego starego zasilacza, przez dające się pobrać prądy (zasilacz 400W) i mając tak wyliczone moce zsumowałem je. Suma ta podaje moc jaką można pobrać z zasilacza 400W, a jest to 351,6W ;) więc taka metoda jest pierwszym testem na naciągactwo producenta. Dziwię się sobie, że nie sprawdziłem tego kupując go.

 

Tymczasem odłączyłem 1 dysk, otworzyłem obudowę i odłączyłem 1 wentylator w obudowie, żeby nie stresować zmęczonego zasilacza. Czekam na nowy zasilacz. Mam nadzieję, że będzie do środy.

 

Dzięki wszystkim za porady. Napiszę, kiedy będę miał już nowy zasilacz. Wtedy pozostanie tylko dysk do uporządkowania, mam nadzieję :)

Odnośnik do komentarza

Procesor pobiera prąd z linii 5V ramy z 3.3 więc tak naprawdę w tym zestawie ten zasilacz będzie się potężnie nudził, że nie wspomnę już o tym, że koszt zakupu tego zasilacza przewyższył wartość całego zestawu o kilkanaście procent. Używanie kalkulatorów mocy do porównania starych zestawów to można sobie wsadzić w buty.

Odnośnik do komentarza

Nawiasem mówiąc przemnożyłem napięcia z tabliczki znamionowej mojego starego zasilacza, przez dające się pobrać prądy (zasilacz 400W) i mając tak wyliczone moce zsumowałem je. Suma ta podaje moc jaką można pobrać z zasilacza 400W, a jest to 351,6W ;) więc taka metoda jest pierwszym testem na naciągactwo producenta. Dziwię się sobie, że nie sprawdziłem tego kupując go.

To raczej nigdy nie będzie tak, że proste sumowanie będzie się zgadzać. Patrz fragment Moc wyjściowa zasilacza, i wcześniej tzw. graf obiciążalności krzyżowej.

http://zenfist.pl/pelen.php?id=24

 

Używanie kalkulatorów mocy do porównania starych zestawów to można sobie wsadzić w buty.

Nie sądzę, żeby założeniem jakiegokolwiek kalkulatora było, że każdy procesor pobiera prąd z linii +12V. Podobnie z grafiką AGP.

Odnośnik do komentarza

IMHO a właśnie, że tak nie jest. :P Wydaje mi się, że moc jest wyliczana na podstawie deklarowanego TDP, zapisanego gdzieś w bazie danych (no chyba, że deklarujesz OC, ale nawet wtedy liczone jest ze wzoru empirycznego w oparciu o deklarowane TDP). Natomiast co do wyboru konkretnego modelu zasilacza to już nie sposób się nie zgodzić, że na inne kryteria trzeba byłoby zwrócić w tym przypadku uwagę - (w uproszczeniu) łączna obciążalność linii 3.3 i 5V. Trochę enigmatycznie o tym wspomniałem wcześniej (post #11). :rolleyes: Wydawało mi się, że 130W styknie na ten konfig.

Odnośnik do komentarza

Czyli RAM raczej załatwiony a kiedy będzie nowy zasilacz to się zrobi z dyskiem. To że zasilacz jest za mocny do konfigu jest nieuniknione jako że chcieliśmy żeby to był nowy zasilacz co się chyba udało. Ten wybrany jest spoko, trochę mało zaufania budzi firma która go sprzedaje ale myślę że będzie dobrze. Pamiętajmy też że ten Fortron będzie dobry kiedy nieinfekator będzie chciał zmienić nadzienie komputera. Oczywiście Phenoma czy i5 ten zasilacz nie uciągnie ale Athlona X2 z Radeonem 5670 już tak a taki zestaw jest spoko.

Odnośnik do komentarza

Więc przyszedł zasilacz i jest tak:

 

Po uruchomieniu Firefoxa i Thunderbirda zaraz po sobie, miałem restart :( Problem niestety pozostał.

 

Po założeniu zasilacza i wystartowaniu systemu wszedłem do BIOSu, żeby sprawdzić napięcia i... mam odczyc prawie -62V na napięciu, które powinno być bliskie -5V. :rolleyes: Wyczytałem w googlach, że w nowszych specyfikacjach ATX brak jest napięcia -5V z zasilacza gdyż dawno przestało być potrzebne, więc chyba pomiar tego napięcia jest ogólnie ujmując nieprawdziwy ze względu na niepodłączenie ścieżki -5V do niczego oprócz przetwornika który mierzy napięcie. Wydaje mi się, że to wywołuje efekt stanu nieokreślonego napięcia na tej ścieżce i wykazuje jakieś skrajności. Program windowsowy Soltek'a do pomiaru napięć pokazuje tam dla odmiany wartość 0V.

 

Załączam oczyty napięć w BIOSie ze starego ProComp'a i nowego Fortrona.

 

Oczywiście napięcia są zmierzone w warunkach nieobciążonego systemu i napędów, więc nie sugeruję się zbytnio tym, że odczyty na Procompie wypadają dobrze. Tak więc testuję nowy zasilacz.

 

Wydaje mi się, że chyba czas już zainstalować nowy system. Widać ten choć niezainfekowany, to nie jest stabilny. Może płyta z instalką miała o jedną rysę za dużo (a miała ich kilka). Czas zainstalować więc system z innego źródła.

 

Jeśli macie jakieś sugestie, to proszę, podzielcie się nimi.

Odnośnik do komentarza

Odczyty napięcie przez programy są jak zapewnienia polityków przed wyborami - tzn są bez znaczenia. Nimi się nie przejmuj. Natomiast chciałem wspomnieć o tym że masz ciągle remapowanie do zrobienia - chyba że coś przeoczyłem. Najpierw zrób sobie kopie zapasową danych a potem MHDD z włączoną opcją remap chociaż najlepiej by było dysk wyzerować a potem remapować ale to wymaże dane z dysku i trzeba będzie od nowa stawiać Windowsa (ale osobiście właśnie to wyjśćie bym polecał). Jeżeli zrobisz samo remapowanie to możesz też sprawdzić jak zachowuje się komputer kiedy włączony jest jakiś Linux LiveCD np Ubuntu.

Odnośnik do komentarza

Wydaje mi się, że chyba czas już zainstalować nowy system. Widać ten choć niezainfekowany, to nie jest stabilny. Może płyta z instalką miała o jedną rysę za dużo (a miała ich kilka). Czas zainstalować więc system z innego źródła.

 

Jeśli macie jakieś sugestie, to proszę, podzielcie się nimi.

Tak jak wspomiał MatiK powinieneś najpierw zrobić remap albo zerowanie.

 

Mam nadzieję, że restart na nowym zasilaczu to był tylko wypadek przy pracy - i nie będzie trzeba obstawiać, że obciążaloność linii 3.3V i 5V jest za mała (patrz posty #15 do #18). Z innej strony, spotkałem się z przypadkami że po wymianie zasilaczy typu "NONAME" w akcie rozpaczy diagnozowano płytę główną i okazywało się, że to właśnie ona niejako przy okazji została uszkodzona (przez zasilacz). A tutaj jeszcze dochodzi fakt, że wymieniałeś kondensatory. W każdym bądź razie remap (lub zerowanie) powinien nieco więcej wyjaśnić.

Odnośnik do komentarza
  • 2 tygodnie później...

Oto jak wygląda sytuacja bieżąca:

 

1. Dysk z błędem w MHDD odłączony, a pozostawiłem dysk bez błędów.

2. Tasiemka do dysku jak wcześniej pisałem nówka

3. Zasilacz nówka :confused:

4. Ramy pozostawione tylko 2 bezbłędne w Memtescie

5. Sprawdzony kontakt radiatorów na CPU i GPU

6. Obmierzone napięcia na gnieździe zasilania w płycie

7. Zainstalowany WinXP SP3 z innego nośnika niż dotychczas

8. Zainstalowane sterowniki VIA 4in1 v4.43 do chipset'u i ATI Catalyst 4.8 - najnowsze zalecane

 

Efekt:

 

- wyłącza się Firefox (czasem nie zdąży się załadować nawet, ale najczęściej trzeba go pomęczyć kilkoma ciężkimi stronami otwartymi w kilku kartach)

 

- restartuje się płyta (też zwykle przy jakiejś aktywności dysku i najczęściej grafiki, a najbardziej mam wrażenie, że przy obu)

 

Jest jeszcze tak, że uruchomiłem PassMark BurnInTest Pro 6.0 i czekając aż wykaże mi jakieś błędy wszedłem do Firefox'a. Firefox się wyłączył zgłaszając, że wystąpił błąd, a PassMark w tym czasie w najlepsze testował dalej i miał zero błędów :blink:

 

Po wymianie grafiki na dostępną pod ręką Rivę TNT2 bez zmian :mellow:

 

Pozostała mi tylko pod lupą płyta i procesor. Nie wiem jak posprawdzać napięcia na płycie, ale obawiam się, że może być uszkodzenie płyty spowodowane wysadzonymi wcześniej kondensatorami przy procesorze. Ponad pół roku się tym nie przejmowałem, że są wykipiałe, bo wszystko działało, a restarty były bardzo rzadkie.

 

Czy warto mi kupować też styraną płytę do tego zestawu? :unsure:

Odnośnik do komentarza

Czy warto mi kupować też styraną płytę do tego zestawu? :unsure:

Ja bym nie dokładał, ale wszystko zależy od rezerwy gotówki na nieprzewidziane wydatki. Jak zauważyłeś, musiałbyś kupić używaną. Wydaje mi się, że dość tanio można dostać sporo wydajniejszy cały zestaw a przynajmniej płytę z procesorem. Za nieco więcej można by się pokusić o złożenie zestawu z integrą intelowską (Core i3, Core i5), a kartę grafiki może kiedyś.

 

Nie wiem jak się dokonuje pomiaru napięć na płycie głównej. Zdawałem się zawsze na serwis. :)

Odnośnik do komentarza

A jak wygląda sytuacja innych przeglądarek np Opery - też się wyłączają co pewien czas czy to tylko przypadłość FF? Prosiłbym jeszcze o screena z Crystal Disk Info z danymi SMART tego dysku którego aktualnie używasz.

Oczywiście jeżeli nie chce Ci się bawić z tym komputerem zawsze możesz coś wymienić ale raczej nie opłaca się inwestować w kolejną płytę główną szczególnie że nadzienie nowe do komputera możesz dostać za 500 zł.

Odnośnik do komentarza
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...