Skocz do zawartości
Dave25

Problem z rozruchem laptopa

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Przychodzę tutaj z działu pomocy doraźnej, ponieważ nie wykryto nic w logach. Od paru dni miałem problem z rozruchem laptopa. Strasznie długo się odpalał i ładował. Dzisiaj niespodziewanie się zawiesił, zrestartowałem go i uruchomił się tryb "automatycznej naprawy",  po czym pojawił się czarny ekran i dalej "stoi". Użytkownik z działu pomocy doraźnej polecił mi skan dysku lecz nie mogę tego zrobić, ponieważ nie mam dostępu do pulpitu. Prosiłbym o pomoc i mam nadzieję, że uda się odzyskać pracę magisterską. Próbowałem wejść w tryb awaryjny klawiszem F8, ale bodajże Windows 8/8.1 zablokował tę możliwość. Posiadam laptop firmy HP.

Pozdrawiam 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Skoro z F8 nie możesz wejść do awaryjnego to wykorzystaj płytę lub bootowalny USB z Windows. Cytat z przyklejonego tematu picasso:

Cytat

Z poziomu DVD lub USB instalacyjnego Windows: zbootuj komputer z nośnika > na pierwszym ekranie klik w Dalej (Next) > na kolejnym wybierz Napraw komputer (Repair your computer) > wybierz pozycję Rozwiąż problemy (Thoubleshoot) > wybierz Opcje zaawansowane (Advanced options).

Jeśli natomiast nie jesteś w posiadaniu nośnika z Windows to zajrzyj to tematu:

 

Pytanie tylko co zrobić w przypadku wejścia do awaryjnego. Skoro logi miałeś sprawdzone i nie widać było infekcji to kroi się problem ze sprzętem. Jeśli więc uda się wystartować, to na początek proponuję sprawdzić SMART dysku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Witam

Właśnie jestem w trakcie działania z bootowalnym pendrive z Hirenem, ale nie wiem jak wejść do Biosu/UEFI w Windows 8/8.1.

Pozdrawiam 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
7 minut temu, Dave25 napisał:

nie wiem jak wejść do Biosu/UEFI w Windows 8/8.1

To zależy od konkretnego typu sprzętu. Najlepiej zobaczyć w instrukcji. W przypadku laptopów HP można spróbować Esc podczas startu, potem F10.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

To, co pokazałeś, to nie są ustawienia BIOS, tylko diagnostyka. Prawdopodobnie po wciśnięciu F2 (przynajmniej tak jest u mnie). Miałeś wcisnąć F10.

IMG_20180910_151953.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Próbowałem Hirena, ale jak się ładuje logo Windowsa od Hirena to nagle mignął niebieski ekran i cały czas jest czarny. Może jest jakiś alternatywny program zamiast Hirena? Dysk widać w BIOSIE" Notebook hard drive TOSHIBA ", więc jeszcze "żyje".
Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Brak możliwości odpalenia Hiren's sugureje właśnie usterkę sprzętową. Ewentualnie źle wypaliłeś obraz.

Jako alternatywę możesz użyć awaryjnego gotowca od dostawców antywirusów: https://www.fixitpc.pl/topic/102-płyty-startowe-ze-skanerami/


Na przykładzie Kaspersky Rescue Disk 2018 - z linku pobierz obraz ISO. Podkreślam, że poniższy opis ma na celu odzyskanie pracy magisterskiej. Diagnostykę póki co odstawiamy.

Do wypalenia bootowalnego USB wykorzystaj nieskomplikowany Rufus (do pobrania jest bezinstalacyjna wersja "portable").

 

Podepnij USB i uruchom Rufus. Jako urządzenie powinieneś mieć widoczną podłączoną pamięć USB. Następnie poprzez przycisk "WYBIERZ" wskaż pobrany obraz Kasperskiego. Automatycznie zostanie ustawiony schemat partycjonowania: MBR i docelowy system: BIOS lub UEFI. Pozostaw je bez zmian. Kliknij Start. Pojawi się okno z zapytaniem w jakim trybie zapisać obraz - postaw domyślny obraz ISO (zalecany).

htKRQK0.jpg

Tak nagranego pendrive zbootuj w lapku HP. Powinno rozpocząć się 10 sekundowe odliczanie i komunikat "Press ESC to enter Kaspersky Rescue", na który oczywiście klikniesz ESC. Następnie będzie wybór trybu do uruchomienia. Pozostaw domyślny, czyli graficzny. Jeśli wszystko pójdzie ok i zostanie odpalony, to wyświetlony zostanie na starcie monit o akceptację licencji (można odrzucić) i skaner od Kasperskiego, którego anuluj. Z pulpitu uruchom "Volumes" U mnie wygląda to jak poniżej:Screenshot_2018-09-11_13-20-30.thumb.png.4f2a4baed3ea8938e02ac6f6498023e3.png

 

sda1 i sda2 to były u mnie struktury bootowanlego USB, więc nas nie interesują. Natomiast od SDA4 zaczynają się partycje dysku HDD i u mnie właśnie SDA4 było właściwą partycją systemowego dysku. Teraz pozostaje Ci wyszukanie Twojej pracy magisterskiej, gdyż nie wiem gdzie miałeś ją zapisaną. Mogę podpowiedzieć, że jeśli znajdowała się na pulpicie, to powinieneś ujrzeć w odpowiednim sdaX foldery Windows, Users, Program Files, etc. Tam wejdziesz w Users/Nazwa Twojego konta/Desktop.

 

Pozostaje kwestia skopiowania pracy mgr w odpowiednie miejsce. W tym celu proponuję podpiąć do USB drugi pendrive. Ujrzysz go w urządzeniach (Devices). U mnie na screenie drugi pendrive jest widoczny jako PATRIOT i na niego skopiować potrzebne dane.

Innym sposobem jest możliwość wykorzystania wbudowanej przeglądarki firefox i wysłania na email bądź upload na jakiś serwer.

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

DSC_0786.thumb.JPG.6a3d25c299a37a766866f883e8837468.JPGDziękuję za odpowiedź. Zbootowałem pendrive'a z Linuxem Live,  udało się wejść, ale teraz staram się rozwiązać problem, bo nie mogę wejść na swój dysk, występuje taki błąd (dodałem grafikę) ponadto nie mogę wejść w opcje "Disks" ponieważ też mam błąd (dodałem grafikę).

DSC_0787.JPG

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Te błędy wskazują na umierający dysk (co by pasowało do wszystkich objawów) lub niepoprawne zamknięcie systemu (pierwszy obrazek - "please resume and shutdown Windows fully"). Uruchomiłeś już system w trybie automatycznej naprawy po czym nastąpiło zawieszenie. Czy od tamtej pory próbowałeś jeszcze raz uruchomić, ale w trybie awaryjnym, o którym pisaliśmy wcześniej? Przydałoby się czyste zamknięcie systemu aby mieć pewność.

 

Można jeszcze próbować Ultimate Boot CD, który zawiera narzędzia do odzyskiwania i diagnostyki HDD, ale obawiam się, że efekt będzie podobny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Udało mi się otworzyć ten dysk TOSHIBA i widnieją tam tylko dwa foldery,  może dlatego, że mam zamontowaną 1 partycje,  a dane możliwe, że mam na 4 partycji, ale nie wiem jak ją zamontować.

 

DSC_0791.JPG

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

No właśnie,  a jest jakaś szansa żeby to zmienić czy próbować zrobić kopię posektorową za pomocą DMDE?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Otworzyłem swój dysk TOSHIBA i mam dostęp tylko do plików systemowych. Wydaję mi się, że dostęp do danych miałbym z partycji 4, lecz posiada ona status: UNKNOWN. Dałoby radę zmienić status tej partycji na NTFS/FAT32? Próbowałem też z Kaspersky rescue disk i też to samo. Nie mam pojęcia jak zmienić status tej partycji na NTFS/FAT32 żebym mógł zgrać dane. Może jest jakiś sposób?

 

Pozdrawiam
 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
10 godzin temu, Dave25 napisał:

posiada ona status: UNKNOWN. Dałoby radę zmienić status tej partycji na NTFS/FAT32?

Posiada taki status ponieważ jest uszkodzona, a próba zmiany grozi formatem, utratą danych.

 

Użyj narzędzia do odzyskiwania danych - PhotoRec.

Jak już wcześniej napisałem stwórz bootowalnego Ultimate Boot CD. Co prawda UEFI nie jest obsługiwane, ale bez problemów odpali w trybie CSM.

Po zbootowaniu uruchom PhotoRec (HDD > Data Recovery > PhotoRec). Pozostaw domyślne parametry. PhotoRec jest tutaj wbudowanym składnikiem w kombajn Parted Magic, który zawiera wiele narzędzi dyskowych, dlatego mimo wcześniejszego wyboru, to uruchomione zostanie środowisko Parted Magic.

Kliknij w rozwijane menu > System Tools > PhotoRec. Aplikacja otworzy się w terminalu. Na początku trzeba wskazać dysk, z którego będzie odzyskiwanie, po czym wybór partycji:

jcuuCtV.png

Tutaj moja uwaga. Jeśli znasz rozszerzenie pliku w jakim była zapisana praca, to można zaoszczędzić przywracania wszystkich formatów plików, a wybrać tylko ten który potrzeba. W tym celu z dolnych opcji klawiszem nawigacyjnym ">" wejdź w "File Opt".

S odznaczysz wszystkie rozszerzenia, a po najechaniu na właściwy klawiszem nawigacyjnym ">" zaznaczysz. Możesz tak wybrać wiele plików. Aby zapisać ustawienia kliknij B oraz Enter aby powrócić. Dla przedstawienia na zrzucie ekranu wybrałem tylko .doc:

3jdWyci.png

 

Dalej pozostaje wskazanie z jakiego systemu plików nastąpi próba odzyskania, wybierz Other (FAT/NTFS/...). Następnie określenie lokalizacji, gdzie mają być zapisywane odzyskane pliki (nie może to być ten sam dysk!). Możesz ustawić pulpit w root:

8AFWiFj.png

Wybór zatwierdzasz klawiszem C. Jeśli jednak nie wybrałeś żadnego rozszerzenia, to proponuję od razu podłączyć i ustawić pojemny zewnętrzny dysk (większy od dysku, z którego odzyskujesz), gdyż danych może być sporo. Rozpocznie się proces odzyskiwania i we wskazanej przez Ciebie lokalizacji utworzony folder, w którym będą znajdowały się wszystkie odzyskane pliki. Nie zostanie zachowana struktura katalogów, a odzyskane pliki nie będą miały prawdziwych nazw. Tak to u mnie wygląda:

Hl0BBHY.png

Jeśli uda się odzyskać pracę, to skopiuj ją do "normalnego" folderu na swoim USB.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Ok. Zaznaczyłem rozszerzenie "doc",  ale nie widzę takiej opcji "Other", aby określić lokalizację...

Ponadto wybrałem pierwszy wybór z listy: UNKNOWN (Whole disk).

Chyba, że po zaznaczeniu wybranego rozszerzenia mam kliknąć "Search" i tam będę miał opcję wyboru lokalizacji i systemu plików.

 

DSC_0792.JPG

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
29 minut temu, Dave25 napisał:

Chyba, że po zaznaczeniu wybranego rozszerzenia mam kliknąć "Search"

Tak, pozostaw na tym podświetlonym na zdjęciu Unknown (cały dysk) i daj enter.

Edytowane przez Arm

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Powróciło mi do Menu wyboru lokalizacji to oznacza, że odzyskiwanie się zakończyło? 

Otworzyłem "File manager", następnie "Desktop",  ale tam nie mam żadnego folderu. 

 

DSC_0793.JPG DSC_0794.JPG

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Nic takiego mi się nie pokazało. Tylko wyżej dałem zdjęcia jak to wygląda. Spróbować jeszcze raz?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Po wybraniu desktop, dalej już nie nie szukasz innych folderów, tylko zatwierdzasz wybór klawiszem C. Po jego wciśnięciu skanowanie od razu startuje.

 

Natomiast na drugim zdjęciu, które umieściłeś - w katalogu głównym (root) widać już kilka folderów recup_dir, które tworzy do odzyskiwania PhotoRec. Przejrzyj każdy, czy coś jest w środku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...