Skocz do zawartości

WAŻNE - Zasady obowiązujące w dziale Sieci

picasso

Autorem poniższego tekstu jest DawidS28, oficjalny opiekun działu Sieci.

 

 


Piszę to ogłoszenie, ponieważ zauważyłem w ostatnim czasie dosyć denerwującą manierę zakładania tematów niespełniających podstawowych założeń sprawnego świadczenia pomocy. W celu zapewnienia jakichś elementarnych zasad konstruktywnej współpracy uprzejmie proszę o stosowanie się do reguł umieszczonych poniżej. W większości przypadków wystarczy tylko przeczytanie nagłówków, jeżeli ktoś czuje, że sobie nie radzi - odsyłam do całego tekstu.

 

I. Zasady ogólne

 

1. Zakaz dopisywania się do cudzych tematów

 

Polska poetka, laureatka literackiej Nagrody Nobla, pisała, że "nic dwa razy się nie zdarza". A ja do tego pragnę dodać, że nie istnieją dwa jednakowe tematy, dotyczące takich samych środowisk, o identycznych przyczynach i skutkach. Droga do rozwiązania problemu jest zazwyczaj różna. Przy udziale więcej niż jednego potrzebującego w wątku powstaje bałagan, w szczególności gdy sprawy są prowadzone równolegle. Nie dość, że ciężko śledzić jedną historię problemów, to i niedoświadczony użytkownik może błędnie interpretować przeznaczenie instrukcji i wykonać coś, co nie jest przeznaczone dla niego. Podobnie irytujące jest odkopywanie tematu sprzed kilku(nastu) miesięcy z pytaniem o problem pozornie analogiczny w objawach. Staram się w miarę możliwości zamykać wszystkie rozwiązane wątki, jednak nie zawsze jest to możliwe, w szczególności, gdy autor porzuca temat i nie raczy odpowiedzieć przez dłuższy czas, czy podane instrukcje rozwiązały problem. Argument "przypinam się, bo nie chciałem zaśmiecać" nie działa. Co definiujemy przez "zaśmiecanie"? Łatwiej nawigować po setce kilkupostowych tematów o różnych nazwach, niż jednym rozciągającym się przez kilkaset wiadomości.

 

2. Właściwa nazwa wątku

 

Temat powinien być należycie opisany. Tytuł "Internet nie działa" pasuje praktycznie do każdego tematu i na pewno nie zachęca do zapoznania się z nim. Tak samo nie będę tolerował nadmiarowych znaków interpunkcyjnych, emotikonek i innych ozdobników. Ani nie poprawia do czytelności, ani nie świadczy dobrze o autorze. Mile widziane podanie nazwy dostawcy usługi internetowej.

 

3. Zakaz podbijania tematu

 

Wydawałoby się jasne. Jeżeli jeszcze nikt nie odpowiedział, to znaczy, że albo nie miał czasu, albo nie potrafi pomóc. W obu przypadkach nie ma żadnego innego rozwiązania, niż cierpliwie poczekać na dalszy rozwój sytuacji. Ponaglanie osób udzielających pomocy nic dobrego nie da, w szczególności na pewno nie zwiększy priorytetu sprawy. W skrajnych przypadkach brak odpowiedzi może być spowodowany rażącymi uchybieniami założonego tematu od wszelkich ogólnie przyjętych zasad.

 

4. Brak tolerancji wobec proszenia o pomoc przez system Prywatnych Wiadomości

 

Forum jest publicznie dostępne, tak samo jak informacje na nim zawarte. Jeżeli ktoś chce poprzez nie uzyskać pomoc, to jedyną możliwością jest założenie ogólnodostępnego tematu z opisem problemu. Niepubliczne wymienianie informacji ma zastosowanie tylko w przypadku przesyłania wrażliwych danych, jak na przykład dane wymagane u uwierzytelnienia u dostawcy, identyfikatory i hasła sesji TeamViewer, wszelkie dane kontaktowe, które nie powinny trafić do powszechnej wiadomości.

 

II. Wymagane informacje

 

1. Obowiązkowe raporty

 

W celu zebrania koniecznych do rozwiązania tematu informacji proszę o przygotowanie dwóch raportów:

 

Net-log, czyli zbiór informacji o konfiguracji sieci w systemach Windows wraz z podstawowymi statystykami.

 

ICSI Netalyzr, gromadzący więcej statystyk o połączeniu oraz sprawdzający system i lokalne urządzenia sieciowe na obecność błędów w konfiguracji. Proszę o podawanie linka do wyników, a nie skopiowanej do notatnika zawartości, gdyż tego wtedy nie da się czytać. Mniej krytyczny niż Net-log, ale bardzo polecam jego wykonanie. Do działania wymaga zainstalowanej Javy. W niektórych przeglądarkach, np. Mozilla Firefox próba uruchomienia Javy wywoła komunikat o zagrożeniu bezpieczeństwa. Proszę się nie bać i kontynuować.

 

2. Środowisko uruchomieniowe

 

Raporty z ww. aplikacji należy wykonywać na czystym systemie. Przed uruchomieniem diagnostyki proszę o wyłączenie pracujących w tle aplikacji sieciowych (przeglądarki, komunikatory, klienty BitTorrent, gry multiplayer itd.). Ich obecność i działanie może fałszować odczyty, a na pewno utrudni odczytanie logów.

 

Nie należy także w jakikolwiek sposób ingerować w działanie skanerów, Net-log może sprawiać wrażenie, jakby się zawiesił, nie jest to jednak prawda. Pełny skan może trwać nawet 15-30 minut i nie należy w tym czasie wyłączać programu.

 

3. Informacje nieuwzględnione w raportach

 

Nie ma fizycznej możliwości, żeby powyższe dwa raporty były w stanie zebrać wszystkie wymagane informacje, dlatego proszę także o podawanie:

  1. Opisu problemu. Sam log nie wystarczy, ja muszę wiedzieć, co się dzieje i jakich problemów szukać. Wystarczy kilka konkretnych zdań. Co się dzieje? Od kiedy? Czy coś wcześniej było zmieniane?
  2. Modelu komputera. Jeżeli został złożony z części od różnych producentów, to wystarczą tylko informacje o wykorzystywanych kartach sieciowych. W przypadku zintegrowanych: proszę podać model płyty głównej. Wielkim ułatwieniem jest zastosowanie programów takich jak HWiNFO lub SIW.
  3. W przypadku problemów ze sterownikami proszę także o podanie identyfikatorów sprzętu (Windows+R -> devmgmt.msc -> Odpowiednia karta -> Właściwości -> karta Szczegóły -> Identyfikatory sprzętu) oraz wersji zainstalowanego sterownika (Windows+R -> devmgmt.msc -> Odpowiednia karta -> Właściwości -> karta Sterownik). Wystarczy zrobić odpowiednie screeny.
  4. Ustawienia karty sieciowej. Należy wejść w Windows+R -> devmgmt.msc -> Odpowiednia karta -> Właściwości -> karta Zaawansowane i spisać wszystkie właściwości wraz z ustawionymi wartościami. To bardzo ułatwia pracę.
  5. W razie problemów z siecią bezprzewodową proszę także o screen z listy sieci z programu inSSIDer (pomaga ocenić stopień zajęcia poszczególnych częstotliwości i siłę sygnału) oraz krótki opis środowiska, czyli informacje o obecnym w pobliżu sprzęcie, który może wywoływać zakłócenia. Szczególnie podejrzane są głośniki, wszelkiego rodzaju sprzęt RTV, kuchenki mikrofalowe.
  6. Jeżeli usterka wydaje się zależna od systemu, ewentualnie zainstalowanego na nim oprogramowania, to będę wdzięczny za zamieszczenie raportów z FRST i Farbar Service Scanner.
  7. Nazwy dostawcy i oferowanej usługi.
  8. Modeli wykorzystywanego sprzętu sieciowego. Chodzi o wszelkie routery, modemy, switche, koncentratory itd.

III. Postanowienia końcowe

 

Żeby była jasność. Ani ja, ani nikt inny z ekipy, nie będzie się wyżywał na użytkowniku, który nie sprosta powyższym zasadom, jednak zastrzegam sobie prawo do upominania i odsyłania do niniejszego ogłoszenia do skutku. Nie odmówię w - miarę możliwości - nikomu pomocy, jeśli ta osoba będzie jej potrzebować i będzie chociaż sprawiać wrażenie, że realizuje instrukcje.

 

Zasady wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.

  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi nowościami i informacjami?
    Zapisz się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...